Purito - príbeh pokračuje


PURITO - príbeh pokračuje. Určite viac času venujem stavbe ako samotnému lietaniu. To je fakt. Pôvodne bol plán na zimu postaviť ELI-nu a zostatok času venovať už minulý rok pozastavenému JET -u.
Ale medzitým som objavil novú konštrukciu RES -ka Purito od Pána modelára Seppa Schweigera. A tomu sa nedalo odolať. Veď posúďte so mnou - frézované diely, veľká plocha krídiel, veľmi kvalitný vyberaný materiál, skutočne premyslená konštrukcia, prípravky pre zaručenie presnosti k tomu. Jediné mínus, (ale ten robia vlastne len naši konštruktéri) je absencia plánu. Teda okrem výškovky a smerovky.To ale nahrádza detailný popis vrátane obrázkov, a odkazy na natočené videá niektorých krokov stavby. Na dieloch po frézovaní samozrejme ostávajú otrepy, takže ich treba odstrániť čo zaberie čas, ale výslekdok oproti spáleným laserom je neporovnateľný. A Sepp skutočne frézovať vie! Všetko do seba presne zapadá, výborne navrhnuté prípravky prácu urýchlili aj spresnili. Vždy začínam trupom, potom kormidlá a záver patrí krídlam. Opäť tu ale od začiatku bola tá veľká neznáma ako dopadne výsledná hmotnosť, koľko bude treba dovažovať. A tak to bol úzkostlivý boj s každou aj desatinou gramu. Ale hmotnosti jednotlivých dielov nasvedčovali tomu, že to bude asi dobré. Pre presné zlepenie prednej časti trupu, trubky a chvostových plôch sú navrhnuté prípravky do ktorých sa vloží trubka, v zadnej časti trubky sú už presne predvrtané ovory pre uhlíkové tyčky na ktroré sa nalepí gondola pod výškovku a smerovku. Detaily sú zrejmé z foto. Konštrukcia krídla je založená na uhlíkových nosníkoch na ktoré sa nasúvajú rebrá a polrebrá, pre dosiahnutie presnosti hlavne v prednej časti ich je skutočne hodne - takmer 150! Pre ich presné usadenie je k dispozícii podložka s otvormi do ktorých sa rebrá vložia a potom pre ustavenie dva identické hrebene, ktoré sa nasúvajú z vrchu. Práca je to "piplavá" ale aj tak som si to užil. Pretože výsledok je krásna konštrukcia s presnými rozmermi. Detail - všimnite si ako sa dá presne dosiahnuť uhol krajných rebier - na podložke sú tri uholníky. To doteraz nikoho nenapadlo. Stredová časť krídla je rovná a upevňuje sa dvoma skrutkami na trup z vrchu. U Zellera som už dávnejšie kúpil štvorkolíkový konektor, ktorý sa teraz hodil. Trochu som mal obavu či sa trafím, pretože tam ide o presnosť na desatiny mm. Dobre to dopadlo, spodná časť v trupe má pružinové kontakty a v krídle sú oproti úzke plošky. Priznám sa moc som tomu neveril, ale stačí priskrutkovať krídlo a - hotovo vrátane spojenia ovládania serv. Trup rovnako ako aj ELI som obalil tenkým papierom, konečný povrch tvorí dvojzložkový PU lak. No a poťah je rovnako ako aj u ELI priehľadný s farebnými doplnkami. Prečo sa nepochváliť tak krásnou konštrukciou, však. Posúďte. Elektroinštalácia je už u mňa štandartná - servá v trupe KST X06, na spojlery som použil Dymondy D47 a to len preto, že ich navrhol autor aj uchytenie bolo robené na ne. Príjmač Futaba R3004SB, aku FLITE ZONE 600 7,4 V. Magnetický vypínač Pico Switch rovnako ako u ELI. Tiahla ku kormidlám sú uhlíkové 0,8 mm vedené vo veľmi ľahkých priesvitných púzdrach. Spojky uší sú pôvodne GFK 6 mm, tie som nahradil CFK rúrkou a do otvoru som zasunul oceľovú strunu. Tým som ušetril 3,8 g. Oproti originálu som pre upevnenie použil magnety 8 a 6 mm - hmotnosť ca 3,5 g. Pohodlné, rýchle a dúfam, že aj dostatočne pevné. Magnet som použil aj na uchytenie kabíny vzadu. Aby som nezabudol, sľúbil som, že dám vedieť ako sa mi osvedčilo nové sekundové lepidlo o ktorom som pred časom písal. Veľmi dobre, na krídla som minul všetko - riedke a s tenkým dhým nadstavcom som všade dostal toľko koľko bolo treba. Nezapácha, nerobí biele mapy a lepí výborne. Doporučujem! A ako to dopadlo s hmotnosťou? Kompletne zostavené váži 402 g. (krídlo 251 g) Ale. Pre ťažisko 77 mm od nábežky som musel dovážiť 31,8 g. Škoda, ale neviem kde by som dokázal v zadnej časti ušetriť. K dispozícii je obrazová galéria samozrejme.
Lietko je pripravené na zálet, ak pominie táto "zvieracia" zima idem na to.