Dotýkať sa oblohy…

IMAGE  1

Stacks Image 6946

IMAGE  2

Stacks Image 6951

IMAGE  3

Stacks Image 6953

IMAGE  4

Stacks Image 6955

IMAGE  5

Stacks Image 6957

IMAGE  6

Stacks Image 6959

IMAGE  7

Stacks Image 6961

IMAGE  8

Stacks Image 6963

IMAGE  9

Stacks Image 6986
Pre elektrolet je určený UniSens-E, je možné vybrať rôzne prevedenia ktoré Vám vyhovuje, ja som zvolil verziu s káblom prierezu 4 mm. K tomu som objednal USB Interface pre pripojenie k počítaču a tým aj možnosť programovania. Zásielka dorazila do týždňa. Na oba konce som priletoval konektory 3,5 mm, ktoré používam štandartne vo všetkých lietadlách. Zariadenie sa vkladá medzi regulátor a aku na strane + pólu. Prípadne možno použiť zapojenie pre bezmotorové modely. Pre prvý test som zvolil Fun Cub, ktorý mám aktuálne k dispozícii a je tam dostatok priestoru pre inštaláciu. Pre meranie otáčok je treba pripojiť niektorý z výstupov elektromotora, zvolil som 2 mm konektor aby bolo možné zariadenie bez problémov demontovať. Okrem toho výstup sa pripojí do príjmača na SBUS 2 vstup. A je ešte možnosť použiť ďalší kanál príjmača a trojpolohovým prepínačom sledovať na vysielači min. / max. a aktuálne údaje. Zapojenie a inštalácia bola bezproblémová.
Pred použitím je nutné senzor prihlásiť k aktuálnej modelovej pamäti jeho pripojením k vysielaču. To tiež prebehlo bez problémov. Pretože je to zariadenie tretej strany, využíva sloty určené pre štandartné senzory Futaba. Po prihlásení bolo obsadených 7 slotov ( výška, vario, prúd, napätie, kapacita, otáčky a energia ) Postupoval som podľa návodu, takže žiadny problém nebol.
Ako ďalší krok som pripojil senzor s počítačom, po inštalácii a spustení programu SM UniSens-E Tool, komunikácia fungovala bez problémov. Program umožňuje po voľbe a nastavení použitej aparatúry ( v mojom prípade Futaba ) nastavenie rôznych parametrov, ktoré Vám vyhovujú, čo tiež nebol problém, zastavil som sa len pri voľbe počtu magnet. pólov použitého elmotora, čo som nikde v dokumentácii ani na stránkach výrobcu nenašiel. Naťastie cez predný otvor som ich napočítal 14. Okrem toho umožňuje program inštalovať nové verzie fw a sledovať “živé” parametre z modelu.
Na záver ostáva nastavenie alarmov pre jednotlivé veličiny, čo sa robí na vysielači, pretože táto možnosť je aj na strane UniSens u, treba sledovať doplnenia a poznámky k tomu z návodu pre konkrétny systém. U Futaby sa dá nastaviť upozornenie pre požadovanú hodnotu a to smerom nahor aj nadol, potom zvuk alarmu, vybrovanie, hlasový výstup a jeho aktivácia prepínačom. ( žiaľ výstup je len v anglickom a nemeckom jazyku zatiaľ )
A tým je aktivácia celého zariadenia hotová, v žiadnom s popísaných krokov som sa nedostal do stavu, že som nevedel ako ďalej, alebo niečo nefungovalo. Verím, že to je tak aj u iných použitých zariadení.

Tu sú technické dáta zariadenia UniSens-E :

prúd - 140 A ( 100 A neobmedzene, podľa použitých konektorov, sa skutočná hodnota potom znižuje)
napätie - 0 až 60 V
rozsah merania výšky - 0 až 8000 m, pri zapnutí sa automaticky nuluje
napätie príjmača - 3,8 až 10 V
rozmery - podľa použitých konektorov ca 26 x 29 x 9 mm pre MPX konektor
hmotnosť - 10 g - 14 g

existuje aj verzia pre prúd až 280 A

Nasledovné merané hodnoty je možné zobrazovať :

prúd pohonu - v ampéroch podľa použitej telemetrie až na 2 desatinné miesta
napätie pohonu - vo voltoch, obdobne ako u prúdu na 2 desatinné miesta
kapacita - mAh - pohonom odobratá kapacita
energia - W min
výkon - W
otáčky - ot/min, v prípade prevodovky je možné nastaviť koeficient
výška - m - výška nad miestom štartu
stúpanie -m/s - hodnota z barometrického senzora
napätie príjmača - V
servoimpulz - us
tlak vzduchu - hPa
zisk výšky - m - zmena výšky za posledných 10 sek sa každú sekundu prepočíta

Pri použití akumulátorov je asi najdôležitejšie sledovať, aby ich kapacita neklesla pod ca 20 %. Pred použitím UniSens u som meral čas zapnutia motoru a po pristáti zmeral kapacitu a z toho určil približný čas do vybitia aku. Teraz je možné priamo kontrolovať kapacitu, nastaviť alarm na požadovanú hodnotu. V nastaveniach je možné zvoliť či sa po odpojení aku počítadlo vynuluje, alebo pokračuje v počítaní ( ak robíme viac letov na jednu sadu aku napr. ) Samozrejme okrem toho máte pod kontrolov celú pohonovú sústavu, je možné analyzovať použite komponenty a to v reálnom čase.
Ak by ste chceli ešte viac je možné pripojiť GPS Loger, čím celý set rozšírite o meranie GPS, 3-osý akcelerometer, je možné pripojiť snímač prúdenia vzduchu a tým spresniť meranie výšky, podpora formátu OLC pre súťaže, zabudovaný senzor šumu, ktorý tvorí ENL dáta. Má zabudovanú čítačku kariet mikroSD, pre zápis všetkých dát a následné použitie.