Dotýkať sa oblohy…

    Sviatočný 15. september na letisku

    Pozrite vybrané foto dokumentujúce včerajšiu pohodu na letisku. Dovolil som si zverejniť aj niektoré krásne zábery Petra Ipsera. Celý album sa dá pozrieť aj tu.




    Comments

    Pomaly a rýchlo - ako bolo

    na naše prvé "veľké" preteky, po dhej dobe všetci sme sa tešili. Zaujímavé pravidlá vymyslel Dušan. Úloha prelet 50 m bázou tam a späť najprv čo najpomalšie, potom to isté ale čo najrýchlejšie. Samozrejme z jedným lietadlom. Víťazí kto získa najväčší rozdiel. Jednoduché, jasné. Asi by to chcel na tento účel špeciál, na čo ale určite nikto nemal čas ani chuť, preto každý lietal s tým čo mal aktuálne k dispozícii. Bola to veľká zábava a až do vyhlásenia výsledkov nikto netušil ako to dopadne. Nakoniec zvíťazil Vilo Pilát (RC MODELY TEAM), dostal "putovný" pohár feferoniek, ktorý ale nevydržali ani nasledovné ráno, tak o rok budú musieť byť opäť putovné.. Krásny letný podvečer sme strávili, všetci si to užívali, pokračovalo sa malým ohňostrojom a nočným lietaním. Myslím, že je to jasné aj zo záberov dokumentačných.

    Výsledky na analýzu tu.

    .




    Comments

    Lietaj pomaly a rýchlo

    Ahoj modelári, pozývam Vás na súťaž plnú nervov adrenalínu a dobrej zábavy, ktorá sa bude konať 27.8.2016 v LMA Plevník. Teším sa na Vašu hojnú účasť. Podrobnosti tu. Dušan.





    Comments

    Pohoda - sviatočný podvečer 5.7.2016

    Pohoda - na letisku našom už začala, tá veľká až vo štvrtok. Zopár záberov dnešných z pohodového lietania. 1 - 2 - 3






    Comments

    Brigáda letisko 10.6.2016

    Som späť.(dúfam) O týždeň bude aj sádra z nohy dole.(dúfam) Budem sa venovať sajte tejto viac potom.(dúfam) Trocha som poupratoval. V záložke LMK POBYS - Aktuality - foto dokument včerajšej brigády. Sledujte, budem rád.






    Comments

    Návrat po rokoch - letisko Přerov

    Splnil som si svoje prvé tohtoročné prianie - výlet do Přerova - kde som začiatkom osemdesiatyh rokov trávil vojenskú službu. Do roku 2012 vojenské letisko, teraz verejné vnútroštátne, od 1. apríla otvorené. Bol to taký zvláštny pocit po ohlásení finále 24 predo mnou 2,5 km dlhá, 60m široká runway kde v minulosti pristávali všetky naše MIGy, SU a iné. A teraz ja s maličkou Katankou. Nikde ani nohy, len riadiaci na veži a hasiči na zemi. A tak som spomínal na tie časy, zo starého zostal ešte jedan veľký hangár vtedy TOP - pluku kde som slúžil. Aj na výcvik Lýbijských pilotov som si spomenul aj na výcvik pilotov z Košíc, ktorí tu mali základňu aj iné.

    A keď som už bol v "cudine", po dohode s Petrom sme pokračovali okolo Olomouca, Šternberku, Pradědu a Jeseníku na malebné Jesenícke letisko Mikulovice na hranici s Poľskom, kde Peter rád chodí lietať do vlny. Žiaľ na letisku nebolo ani nohy, tak sme pofotili a pokračovali direct Horný Hričov. Ešte trochu vzrušenia pri prelete cez TMA Ostrava - Mošnov, ďalej Rožnov, Bečvy, Makov a Hričov. Krásny prvý tohtoročný crosscountry flight aj s nácvikom navigácie k tomu. Pozrite pár foto tu.




    Comments

    Spomienka na Novoročné lietanie 2016

    Pri prezeraní fotiek z modelárskej činnosti v archíve môjho PC som našiel aj fotky a krátke videá z novoročného lietania 2016 členov LMK Považská Bystrica pri vodárni na Helene. Po krátkom pozretí mi napadlo spracovať krátke video na pamiatku z prvého novoročného stretnutia v roku 2016. Novoročné stretnutie členov LMK je nepísané pravidlo, ktoré funguje už asi dve až tri desaťročia. Som rád, keď sa stretne partia priateľov-nadšencov hneď v prvý kalendárny deň pri činnosti, ktorá nás modelárov spája po celý rok. U niekoho viac a u druhého menej podľa možností a chuti. Verím, že tradícia bude pokračovať aj do ďalšieho obdobia a prajem Vám v novej, už začatej sezóne, veľa pekných chvíľ strávených s modelmi v kruhu modelárov.

    Dušan



    Comments

    Podmienky pre lietanie RC modelov vo vzdušnom priestore SR

    Koncom leta minulého roka vydal Dopravný úrad Rozhodnutie č. 1 .. , o ktorom predtým nikto (laická verejnosť) ani len netušil, nieto, že by sa v štádiu prípravy konala nejaká diskusia, resp. osveta. Po jeho prvom prečítaní nastalo zdesenie, neskôr ako taká diskusia, snaha obrátiť sa o vysvetlenie najvyššej modelárskej autority.(ZMOS) Žiaľ nič sa neudialo, neskôr nastalo ticho. Čo je ale fakt, toto je oficiálne zákonné nariadenie, podľa ktorého sa treba riadiť. A porušenie, resp. nedodržanie by malo byť postihované. Ja som si vtedy Rozhodnutie DU zbežne prečítal, aj keď bez hlbšej analýzy, a povedal si však sa to nejak utrase. Žiaľ nič sa doteraz nestalo, žiadne doplnenie, vysvetlenie. Výklad tak aby tomu rozumel hlavne ten, ktorého sa to týka, nič. Teda, alebo ja o ničom takom neviem. Cieľom tohto príspevku nie je ani strašiť, ani robiť paniku ani vysvetlovať, len chcem dostať do povedomia všetkých, že takéto oficiálne Rozhodnutie (nariadenie ?) existuje, prosím nájdite si čas a prečítajte, prípadne diskutujte.

    Celé znenie si môžete prečítať, resp. stiahnúť pod záložkou LMK POBYS, alebo klik na obrázok dole. Ďalšie informácie potom na stránke Dopravného úradu.

    Ešte poznámka, ktorá sa týka letiska v Plevníku - toto sa nachádza v CTR - riadenom okrsku letiska Žilina - je to popísané v Článku 4 - Vykonanie letu v riadenom vzdušnom priestore..

    .



    Comments

    DJI Phantom 4 - ďalší medzník prekonaný !

    Musím opraviť moju nedávnu úvahu, že žiadna revolúcia v modelárstve sa už nekoná. Aj keď drony, alebo presnejšie koptéry v tomto prípade nie sú to pravé modelárske, ale po predstavení Phantomu 4. generácie v pondelok 1. marca sa mi zvýšil tep - prekonáva všetko čo bolo doteraz možné. To najdôležitejšie - dokáže sa vyhýbať prekážkam! Takmer vo všetkých parametroch je lepšia oproti predošlej generácii aj akejkoľvek konkurencii.

    Tu sú základné charakteristiky: hmotnosť 1380g (aku 5350 mAh), max. letový čas 28 min, rozsah senzora rozoznávajúceho prekážky 0,7 - 15 m, max horizontálna rýchlosť 72 km/h. Dosah 5 km. Kamera - max veľkosť obrázka 4000 x 3000, video 4096 x 2160 (4K) 25 fps, HD 1280 x 720 60 fps. Slow motion video 120 fps. Tu je celá špecifikácia.

    Okrem klasického ovládania pomocou kniplov je možé aj riadenie prstom na dotykovom displeji. Je možné sledovať akýkoľvek pohybujúci sa predmet jeho výberom na obrazovke.

    Koptéru je možné okamžite objednať cez online obchod. U predajcov by mala byť k dispozícii od 1. apríla 2016. Cena je 1599 $.

    Pozrite video a tu oficiálna stránka.



    Comments

    Členská schôdza LKM POBYS -alebo- Návrat dobrých holubov

    Býval som členom klubu, aj náčelníkom, už je to dávno. Prišla potom iná doba, dlho som sa nevenoval tomu. Neskôr som sa naučil lietať na veľkých lietadlách, potom sa postupne vracal aj k modelárčine opäť, poslednú dobu aj intenzívnejšie. V tom období a vlastne až do minulého roka bol náčelník Paľo Kočiš. Podľa môjho hlavne vďaka nemu klub fungoval aj keď členská základňa starla, noví nepribúdali. Minulý rok sa rozhodol, že nástupom na dôchodok zmení bydlisko a nielen to aj krajinu. Takže sa presťahoval do Česka.

    Read more
    Comments

    Futaba FX-32 - upgrade V 1.7

    Vyjadril som pred pár dňami obavu či budú podporované zariadenia po Robbe. Ako by ma vypočuli a následne na to na stránke Ripmax na prvom mieste medzi dôležitými upozorneniami svieti uvedený upgrade. Samozrejme okamžite som stiahol potrebné súbory, súčasťou je aj podrobný návod a popis noviniek. A znova to vyzerá, akoby niekto čítal môj blog sú tu dve novinky. Podpora telemetrického senzoru SBS-01S - tento sa vloží medzi jedno až dve servá a príjmač, teda S.Bus 2 port. Tým môžete počas letu sledovať nasledovné hodnoty - prúd, uhol otočenia a teplotu u pripojených serv. Je tu možnosť sledovať správanie serva v reálnych letových podmienkach a tým stanoviť vhodnosť jeho použitia. Zaujímavé, možno pre niekoho použiteľné, ale podmienka je, že servo musí byť určené pre S.Bus2.

    Druhá novinka je podpora senzora SBS-01C - tento sa pripája medzi akumulátory a regulátor. Meria a prenáša do vysielača prúd, napätie a kapacitu z pohonového akumulátora. Čiže obdoba nedávno popísaného senzora UniSens-E od SM Modellbau. Prvý senzor je už k dispozícii u predajcov, druhý zatiaľ ešte nie, nenašiel som ho ani na stránke Futaba.

    Tu je návod pre upgrade a popis zmien FX32V1.7.pdf a tu manuál k senzoru Futaba_SBS01S_manual.pdf.


    Podstatné z celého pre mňa aj ostatných majiteľov vysielača FX-32 je že nemusíme mať zatiaľ obavu o jeho ďalšiu modernizáciu.



    Comments

    S-bus v praxi I

    pomôžem si citátom priamo od Futaby: ..predstavte si, že použijete jeden kábel a jeden príjmač na ovládanie až 16 sérv. Predstavte si možnosť pripojiť batérie hocikde kde chcete. Predstavte si systém, ktorý zjednodušuje nastavenia.. Systém S-bus samozrejme dnes už nie je žiadna novinka, ale myslím, že bol jeden z prvých, ktorý bol k dispozícii a použiteľný v praxi. Dnes je už dospelý, overený a k dispozícii sú všetky potrebné komponenty, ako aj ďalšie zariadenia - servá, gyrá, power-boxy, telemetria . ( S-Bus = sbernica pre ovládanie serv vyvinutá firmou Futaba ) Pokračovanie -


    http://aviatika.sk/page10/page3.html


    Comments

    Prelet Trenčín ➜ Hričov

    Nenapadlo ma, že dnes poletím, ani som nemal taký plán aj počasie nebolo pohodové. Nízka oblačnosť, silný vietor, snehové prehánky. A predsa. Keď mi Peter ponúkol preletieť Katanu, ktorá bola na revízii v Trenčíne, samozrejme som nezaváhal. Ešte cestou autom tam sme prechádzali snehovými fujavicami. Nevyzeralo to vôbec dobre, ale na šťastie sa to zlepšilo. Po prevzatí lietadla, zohriatí a motorovke poďme rýchlo hore. Nestrácať čas kým nás to niekde nezavrie. Vietor nám fúkal do chrbta, čo bolo pre nás tiež pomoc, trasa ubúdala svižne. Tušenie niečoho sme začali mať, keď nám Ľubka z Hričovskej veže dala - "ohláste dráhu v dohľade".. Od Priehrady sa blížila snehová stena rovno oproti nám. Takže kto s koho. Z normálneho okruhu sa stal nízky, Ľubka povolila pristátie skôr ako sme oň žiadali, veľké klapky a rýchlo dole. Nakoniec všetko dopadlo tak ako malo, boli sme samozrejme vytešení, aj keď trocha spotení. Ďalšia skúsenosť, ďalší zážitok. Pozrite pár záberov z dnešného tripu -




    Comments

    Telemetria I - elektrolet

    Moderné RC súpravy umožňujú prenos rôznych dát z modelu späť do vysielača. Dlho som myslel, že načo to, ja to nepotrebujem. Ale pokrok sa nedá zastaviť.. Zatiaľ som využíval len pre prenos napätia prijmačového, prípadne externého akku. K tomu nie je treba žiadny špeciálny senzor. Teraz som ale rozhodol o ďalšom rozšírení. Originálne senzory Futaba sú pre meranie rôznych veličín, ale jednak sú drahé a každý je len pre jednu veličinu. Tak som začal hľadať niečo iné a narazil som na firmu SM Modellbau. Síce som o nej vedel dlho, veľa rokov dozadu, keď o telemetrii nebola ešte ani zmienka som mal od nich zariadenie na meranie prúdu, napätia a ďalších veličín, ale to sa dalo merať len staticky na zemi. Pokračovanie ..




    Comments

    Futaba > Ripax

    Dlho už používam RC aparatúry od Futaba/Robbe. Minulý rok dozrel čas na výmenu, keďže preferujem pultové vysielače vybral som FX 32. Preto ma vystrašila aj zarmútila správa o neslávnom konci Robbe.. Čo bude ďalej, bude pokračovanie, čo servis, čo upgrade, bez ktorých zariadenia rýchlo morálne zastarajú. Iné ma medzitým zaujímalo, aj som tomu nevenoval ďalej pozornosť. Až teraz, keď som viac času trávil na webe som objavil potešujúcu správu. Zastúpenie pre Futabu prevzal anglický Ripmax, ale hlavne skupina bývalých pracovníkov Robbe pokračuje ďalej ako súčasť Ripmax a to priamo v meste sídla Robbe pod názvom Rc-service-support. A tu je možné získať informácie, návody,testy, software, update, zaregistrovať sa a prihlásiť svoje zariadenia. Samozrejme funguje aj servis. Prvé mňa zaujímalo upgrade. Objavili sa pre niektoré zariadenia nové s dátumom január 2016, pre FX 32 je uvedená najnovšia verzia 1.61. Po stiahnutí súborov som ale zistil, že je to vlastne posledná verzia od Robbe 1.6, ktorú mám inštalovanú. Takže pozitívne správy, neviem, ale ako bude s výrobkami, ktoré boli od Futaby vyvinuté pre Robbe, ako uvádzané pultové vysielače rady FX.. Zhrnuté potom - nie je teraz problém kúpiť akékoľvek zariadenie od Futaby, ktorej sa myslím darí stále veľmi dobre, servis a podpora je zdá sa tiež zabezpečená. Okrem toho funguje stále servis v ČR u pána Iva Marhouna. A k plnej spokojnosti ako vždy.




    Comments

    Ukáž ďalšiu poštu

    logarm1
  • Aktuality

    11.6.2016 Zaujímavé akcie na leto 2016
    - Žilinské aerovleky RC XXL - 4. 6. 2016
    Lietanie s polomaketami (maketami) vetroňov na letisku Hôrky .
    Nádherne spracovaná video reportáž od Dušana. (pridané 1.7.2016)

    - Krížna 2016 - 24 - 26. 6. 2016
    Lietanie s polomaketami (maketami) vetroňov v okolí vrchu Krížna.
    Reportáž, fotky aj viac pozrite tu

    - Memorál Jozefa Gábriša - 16.7.2016
    Súťaž svetového pohára upútaných akrobatických modelov kategórie F2B

    - Rétroplane - 2016 - 16.-17.7.2016
    Luglio-Polsa, Taliansko. Makety, polomakety vetroňov do roku 1960
    Nádherná akcia, nádherná stránka. Stojí za to pozrieť. (ak už nie osobne)

    - Air girl Častá - 2016 - 5.8.2016
    Modelársky letecký deň
    Fotogaléria tu.

    - JETI model meeting - 19 - 21.8.2016
    To najzaujímavejšie, čo je možné vidieť na oblohe s elektropohonom
    Video z akcie. Fotogaléria aj tu.

    - Retrokláni - 26 - 28.8 2016
    5. ročník Rokytnice nad Rokytou - Třebíč
    Reportáž Bačabúk - Laco Vašek.
    8.3.2016 Espada v Plevníku - Poslal Dušan.
    Stacks Image 84610
    Video tentoraz na YouTube - klik sem
    Veterný rukáv -
    Stacks Image 12263
    Myslím, že dobrá pomôcka. Zistenie rýchlosti vetra podľa veterného rukáva. Nemám to overené, ale asi to bude tak ako je tu zobranené. Našiel som len v portugalčine.
    Veľtrh hračiek Norimberg 2016
    Stacks Image 3224
    Skončil najvýznamnejší veľtrh HRAČIEK a vrámci toho aj modelárstva. Napísali, že bol v znamení dronov a hviezdnych vojen.. Boli doby kedy sa pokrok vždy skokovite posúval vpred predstavením noviniek práve tu. Vždy ma fascinovalo klasické poctivé modelárstvo a v spojení s technickými novinkami vytváralo obrovskú synergiu. Bol to hlavne nástup 2,4 GHz vysielania, telemetrie, nové typy akku, všetko nové z elektroniky dnes nájdeme už v modelárstve. Čo bude nasledovať ďalej? Revolúcia už je asi za nami, aj Čínsky boom tiež, vďaka čomu odišli z trhu viacerí výzmamní hráči, ktorí neboli schopní sa prispôsobiť trhu. Pre mňa osobne to bol nedávny krach ROBBE. Našťastie FUTABA je tu stále, radosť mi robí aj MULTIPLEX, AERONAUT, KRICK, mnohí Český výrobcovia, v oblasti elektroniky, je neuveriteľné čo dokázal tandem JELEN - TINKA. Klobúk dole a veľká úcta. Popri tom vzniká veľa nových malých výrobcov a inovátorov. Nie je problém teraz získať prakticky akúkoľvek technológiu aj do najmenšej dedinky, jednotlivci dokážu vďaka svojej chytrosti a umu stáť na čele svetového pokroku. U nás je to Jaro Müller, Patrik Heinrich, AerobTec, alebo Michael Richter - Dream Flight, SM-Modellbau a mnohí ďalší. Z tohto pohľadu nemám strach, že naše hobby skončí, alebo sa zdegeneruje v čosi neidentifikovateľné, len všetko sa prispôsobuje aktuálnemu svetu. Pre mladých sú tu obrovské výzvy a možnosti a my čo už veľa pamätáme držať krok a tým oddiaľovať zabudnutie a koniec.
    Ale späť k téme - novinky a nové trendy z Norimbergu. Keďže som nebol osobne, dávam niekoľko odkazov. Moje tipy nájdete aj v rubrike vpravo - čo mňa zaujalo. Pozrite posúďte, zhodnoťte. Tu. Ďalen na f-booku tiež.
    Novinky z AMA Expo 2016
    Stacks Image 6261
    Tak ako každý modelársky rok v Európe začína veľtrhom v Norimberku, na druhej strane Atlantiku je to AMA Expo, ktorá bola od 8. do 10. januára v Kalifornii. Aj keď dnes sa vďaka internetu dozvieme novinky ešte skôr ako sú novinkami, pozrite si to najzaujímavejšie so mňou prostredníctvom Model AIRPLANE. Video pozri tu, oficálne stránky potom tu.
    Nadjazd otvorený !
    Stacks Image 1693
    Nadjazd otvorený !

    Niekedy koncom leta keď rekonštrukcia trate bola hotová, zrušili aj posledný prejazd cez železnicu. Takže autom nebolo možno sa dostať na letisko. Bola možnosť ísť z Pov. Teplej ca 4 km po nespevnenej ceste, ale to som vyskúšal len raz. Neskôr sme začali jazdiť cez podchod pre peších v Plevníku, čo zrejme bolo dočasu tolerované. Po skončení inverzie som išiel polietať na letisko, posledné dni v roku ešte dohnať čo som nestihol a s nadšením som zistil túto pre nás radostnú novinu. Pozrite aktuálne foto. Vyzerá to nádherne, nech slúži bez problémov !

    IMAGE  1

    Stacks Image 1696
    Nadjazd 1

    IMAGE  2

    Stacks Image 1701
    Nadjazd 2
    PF 2016
    Stacks Image 323

    Vážení priatelia.


    Prajem Vám krásne vianočné sviatky, príjemne strávené voľné dni. Jasnú oblohu a zážitok z každého prežitého dňa.
    Všetko dobré v novom roku 2016.
    Teším sa na Vás!